Stine i Peru

Skoleåret 06/07 skal jeg reise til Peru gjennom Strømmestiftelsen sitt utvekslingsprogram Act Now og er student ved Hald Internasjonale Senter. Denne bloggen skal jeg bruke til og skrive om inntrykk og opplevelser jeg får der.

Friday, December 29, 2006

En annerledes julaften

Da var det vel paa tide aa fortelle litt om julaften, eller julen generelt her i Peru. Julestemning har det vaert lite av, og jeg maa si at jeg var spent paa hvordan det kom til aa bli. Jeg og Silje har de siste ukene strevet litt med aa kjoepe julegaver til jentene, og selvfoelgelig til alle barna, og det har ikke akkurat vaert en enkel oppgave. Men vi fant til slutt ut at det var lurest aa bare kjoepe det samme til alle, saa resultatet ble sandaler til alle jentene, og klaer til barna. Saa naa har alle barna litt nye klaer, og jentene springer rundt paa senteret med splitter nye sandaler, tror de fleste ble ganske fornoeyde:)

Vi planla ogsaa program for lillejulaften og julaften, for aa holde jentene i aktivitet. Fant ut at dette kunne vaere lurt siden mange av de grua seg til jul, og egentlig ikke hadde lyst aa feire jul. Vi skulle lage julekort, pepperkakehus, se film etc. Det endte opp med at vi ikke fikk tid til alt, det tar jammen tid aa ordne jul til saa mange, og gjoere julehandelen tar jo en evighet, man trenger ganske masse til en julefeiring for til sammen 31 stk, 16 jenter, 13 babyer og 2 norske jenter!! Men, tror jentene hadde det rimelig greit likevel.

Paa lille julaften fikk vi besoek av masse folk, voksne og barn. Noen kom for aa ha et show for oss, noen kom for aa faa chocolatada (kakao paa en maate), og noen kom for aa kjoepe brukte klaer og leker som vi solgte for aa faa litt ekstra penger foer jul. 1 sol (ca.2 norske kr) uansett gjenstand. Morro aa faa besoek, og greit aa tjene litt ekstra penger til senteret.

Saa kom endelig julaften, som jeg personlig hadde baade gleda meg og grua meg til. Ble litt stress foer jul, men naar dagene endelig kom var det i grunn utrolig koselig, og det var kjempemoro aa planlegge, og proeve aa gjoere det best mulig for jentene vaare. Morgenen og tidlig paa dagen var egentlig litt merkelig. Det var som om det ikke var jul, alle gikk i vanlige klaer, og jentene maatte gjoere alle de vanlige oppgavene sine, i tillegg til litt ekstra. Det var som om de tok julevasken paa julaften, hehe. Men en av jentene fylte 15 aar den dagen, vaar kjaere soete Vilma. Saa vi hadde soerga for aa kjoepe et kakestykke og en liten gave til henne. Etter det kasta noen av jentene egg i hodet hennes, det er visst en vanlig tradisjon her i Peru.

Dagen fortsatte med mer julehandel, og noen av jentene maatte paa markedet for aa kjoepe litt smaating til jul. Og det aa dra med tenaaringsjenter paa et marked er ikke barebare, saa det endte med at jeg dro paa markedet 3 ganger! Vi ble litt stressa en stund, for vi maatte kjoepe kalkun, ogsaa skulle vi ordne kalkunen ferdig til steking foer kl5. Og her er ikke kalkunen ferdig til stek som den er hjemme i Norge, neida, den er med hode, bein, blod, innvoller og alt, og dette maatte fjernes. Heldigvis kunne noen av jentene gjoere dette, saa vi slapp unna det verste. Kalkunene stekte vi paa et bakeri, saa det var egentlig ganske greit. Jentene lagde resten. Saa julemiddagen vaar bestod altsaa av; et stoort stykke kalkun, ris (selvfoelgelig), poteter!!, majones og salat. Med andre ord, det beste maaltidet jeg noen gang har spist i min tid paa senteret;)

Her i Peru feirer de ikke jul foer midnatt den 24., akkurat som vi feirer nyttaarsaften, saa klokka 12 var det mange omfavnelser og vi oenskte hverandre en goood jul. Saa etter det spiste vi. En annen spesiell hendelse var at stroemmen selvfoelgelig gikk, ca klokka 9, og ble borte til saann i 11-tiden. Og jeg og Silje hadde ikke pakka inn julegavene, litt sent ute ja. Saa det endte med at vi satt i moerket paa rommet, med en hodelykt og pakka inn julegavene. Interessante pakker, og ganske morsomt. Men jentene utnytta det bra, og lekte gjemsel i moerket, paa rommene sine, hehe.

Etter vi hadde spist gikk vi opp i salen der vi vanligvis "leker" og ser paa tv. Der hadde vi gjort klart med juletre (som jentene hadde pynta) med pakker under, cdspiller og brus og snacks til alle. Vi delte ut en gave til hver av de, og alle pakka opp samtidig, det var kjempekoselig, og det var fantastisk aa se ansiktene deres lyse opp saann bare for en liten julegave. Det gjorde alt stresset saa absolutt verdt det!!!! Et oeyeblikk jeg aldri kommer til aa glemme. Saa fikk de hver sin godtepose, og dansingen satte i gang. I Peru bruker de dans til alle mulige slags festligheter, saa aa danse paa julaften er obligatorisk for alle og enhver. Til og med de eldste barna dansa saa bare det (har det paa film!!) Saa det tok nesten helt av. De dansa helt til klokka var over 3, da maatte vi vaere litt strenge og si at de maatte gaa aa legge seg, selv om det var helt fantastisk aa se hvor goey de hadde det. Det varma langt inni hjerteroten naar jeg saa hvordan de danset og koste seg, akkurat som vanlige tenaaringer. Det fortjener de saa sinnsykt masse, saa mye som de jobber og strever til vanlig.

Saa alt i alt var julaften en helt fantastisk opplevelse, selv om vi var helt utslitte naar kvelden var omme, og forsaavidt dagen etter ogsaa. Saaklart, jeg savnet familien min, og generelt den norske julen. Men naar jeg tenker paa hvor fint vi hadde det med jentene vaare, og hvor glade og takknemlige de var for at vi var hos de, saa hadde jeg aldri villet byttet ut denne julaften med en norsk julaften, det kan jeg si med haanda paa hjertet;) En opplevelse for livet. Det er da man foeler seg litt betydelig, og avogtil skal det saa lite til for at vi kan gjoere det bare litt bedre. Her en dag sa en av jentene til meg at det er saa kjedelig de dagene vi ikke er paa senteret (vi har fri 2 dager i uken), og det gleda hjertet mitt saa vanvittig mye. Hadde hun bare visst hvor mye det betydde for meg aa hoere det, og hvor mye det hjalp paa motivasjonen. Det er slike oeyblikk som gjoer alt strevet saa utrolig verdt det, og jeg blir bare mer og mer trist naar jeg tenker paa den dagen jeg faktisk maa reise fra de, alle de herlige jentene mine.

Haaper dere alle hadde en kjempefin julaften, og romjul forsaavidt, hvor enn dere er i verden!!!:)

2 Comments:

  • At 2:08 PM, Blogger Ragnhild said…

    Godt nyttaar Stine!:)

    So kjekt aa lese at du hadde ei flott jul!:) Huska du va so sliten, so d va kjekt aa lese om at daakke hadde en go opplevelse og ei kjekk jul!:) Gud e god og veit ka oss trenge! OG han e alltid me oss!:)

    Haape du he d kjekt paa ferie!=)

    Takk for gode minne i aaret som gjekk!:) Haape d blir fleire i aaret(a) som kjem!=)

    Gud velsigne dej!

    Stoor klem fraa Ragnhild=)

     
  • At 7:45 AM, Anonymous Anonymous said…

    Heia Vennen!
    E alltid like kjekt aa lese aa hore om korleis du he d!

    Takk for en lang mail!
    Gle mej til aa faa svar paa den neste mailen ej he sent dej aa so klart til aa treffe dej igjen, naar oss kjome atte!


    Klem fra din venn Kay

    *Carpe Diem*
    Husk aa gjer d beste ut av kvar eineste dag.

     

Post a Comment

<< Home