Stine i Peru

Skoleåret 06/07 skal jeg reise til Peru gjennom Strømmestiftelsen sitt utvekslingsprogram Act Now og er student ved Hald Internasjonale Senter. Denne bloggen skal jeg bruke til og skrive om inntrykk og opplevelser jeg får der.

Thursday, November 02, 2006

Saa var tiden kommet for vaart siste prosjektbesoek her i Lima. Denne gangen bar det til Villa El Salvador (eller no saant). Her besoekte vi et ungdomsprosjekt. Noe lignende La Restinga, for dere som vet hva det er. Vi kom til et veldig fargesprakende hus, i et stusselig stroek. Villa El Salvador er et distrito som har vaert plaga med mye vold og ugagnsskap. Mange banderos som lager braak. Saa for aa proeve aa forhindre dette, har de klart aa skaffa et slags ungdomshus. Der har de forskjellige "talleres", aktiviteter som de kan delta paa, for at de skal ha andre ting aa gjoere paa, og ogsaa stimulere deres kreative evner. De har holdt paa i 7 aar naa, og vi fikk moete en del av de ungdommene som deltar der. De driver med musikk, mye teater og dans, sjonglering av forskjellig slag etcetc. Det var en herlig gjeng som moette oss, og vi kunne med en gang kjenne den gode stemninga i huset. De spilte musikk for oss, og de hadde en klovn, som faktisk var ganske morsom, selv om jeg egentlig ikke er saa gla i klovner, likte jeg han! Han tok oss oppe alle sammen, en etter en maatte gjoere forskjellige ting, danse, kaste badeball, vaere stumtjener etc. Moromoro! Saa dansa de for oss, det var utrolig moro, de var saa flinke!! Eneste urovekkende var at de virker aa vaere veldig glad i djevelen. Utenpaa huset var det malt masse diablos (djevler), og i dansen de gjorde for oss var de alle utkledd som djevler. Men jeg tror det var fordi de hadde en slags tradisjonell dans som kalles noe saant som djevel-dansen. De var i hvertfall utrolig flinke, saa energiske, det var ikke vanskelig aa se at dette var et kjempebra tiltak for ungdommen i dette omraadet. Stroemmestiftelsen holder paa aa skal innlede et samarbeid med de, det tror jeg blir kjempebra. Sikkert kjempeartig aa jobbe med den gjengen!:)


0 Comments:

Post a Comment

<< Home