Stine i Peru

Skoleåret 06/07 skal jeg reise til Peru gjennom Strømmestiftelsen sitt utvekslingsprogram Act Now og er student ved Hald Internasjonale Senter. Denne bloggen skal jeg bruke til og skrive om inntrykk og opplevelser jeg får der.

Friday, December 22, 2006

Da var julen nesten kommet til Peru ogsaa..Selv om det egentlig ikke foeles slik i det hele tatt. Hvor er julestemningen?? Hvor er den norske julen er vel egentlig det jeg spoer om. Det er mye som mangler, men det betyr vel ikke at julen blir daarlig fordi om, absolutt ikke.

Denne julen har jeg faatt muligheten til aa feire jul paa en annen maate..et nytt land, en ny kultur med nye tradisjoner. Og jeg gaar inn i dette med blandede foelelser. En del av meg har saa sinnsykt lyst hjem til Norge aa spise god julemat, sitte foran peisen med kakao og se en koselig julefilm sammen med familien. Mens den andre delen av meg har lyst aa vaere her i Peru, lage en kjempefin jul for jentene mine, og oppleve noe annerledes. Hvilke av de som er sterkest vet jeg ikke, men jeg velger aa fokusere paa det at jeg har lyst aa lage en kjempefin jul for jentene.

Utrolig rart aa hoere tenaaringsjenter som sier de gruer seg til jul, og ikke vil feire jul. I min verden er det noe alle har lyst til og synes det er kjempegoey. Men ikke for alle... Julen er for mange familietid, og for de som ikke har familie, eller av diverse grunner ikke kan vaere hos familien sin, er julen en vond tid. Den som skal vaere en tid fylt av lykke og glede....

Jeg skal innroemme at jeg allerede gleder meg til neste jul, som forhaapentligvis er i Norge;) Men er kjempeglad for aa faa oppleve dette ogsaa. Alt til sin tid, er ikke det noe som heter. Sa her sitter jeg, paa en internettkafe i Lima, sent paa natten, og funderer over livet og julen, mens salsamusikken og reaggetonen ljomer over hoeyttalerne. Og i morgen er det lille julaften?! Hvor sykt er ikke det paa en skala?? Ganske sykt.... Like sykt som at det er sommer i julen!

Sender med dette en julehilsen til alle dere som leser bloggen min, og oensker dere alle en riktig god jul! Saa kommer jeg tilbake med mer om hvordan min jul i Peru har vaert.

Ta vare paa dere selv, alle dere i Norge, og selvfoelgelig alle mine venner som er i Afrika, Asia og andre steder i Soer-Amerika.

Feliz navidad y próspero año nuevo!!!!:)

Mange varme juleklemmer fra Stine :)

1 Comments:

  • At 9:20 AM, Blogger Marte said…

    God jul til d aassaa, kjaere Stine! Haape jula va bra:)

    Stor klem fra Marte;)

     

Post a Comment

<< Home