Stine i Peru

Skoleåret 06/07 skal jeg reise til Peru gjennom Strømmestiftelsen sitt utvekslingsprogram Act Now og er student ved Hald Internasjonale Senter. Denne bloggen skal jeg bruke til og skrive om inntrykk og opplevelser jeg får der.

Friday, September 01, 2006


Hola!!

Da er det vel på tide med en liten oppdatering her, har igrunn fått en del klager, så skal prøve å skjerpe meg;) Nå har vi vært 2 uker her på Hald, og det er igrunn litt rart, det føles så kort, samtidig som det føles lenge, fordi vi har opplevd så sinnsykt masse på så kort tid. De første dagene gikk til å hilse og snakke med folk, lære nye navn, og en haug med informasjon om alt mulig rart. Tror jeg har lært de fleste navna nå, men det var ikke så lett i begynnelsen å huske
hvem man hadde snakka med og ikke, og spesielt vanskelig var det å huske navna på de
internasjonale studentene! Men nå, har jeg kontroll:) Det er kjempeinteressant å snakke med de internasjonale, spør og grave om landene de kommer fra. Vær nysgjerrig, var beskjeden vi fikk en av de første dagene vi var her, og jeg tror jeg kan si at jeg har vært nysgjerrig:) Tror jeg skal prøve å være enda mer nysgjerrig!

Ellers så er vi kommet godt i gang med undervisningen, og har forelesninger hver dag, i diverse temaer. Noe av det vi har hatt om til nå er fattigdom(MAKE POVERTY HISTORY!!!), lederskap, info om Strømmestiftelsen,utviklingshistorie, konfliktløsning etcetc.:) Ganske interessante ting, og veldig interessante forelesninger. Mandag var vi på besøk på Strømmestiftelsen-kontoret i Kristiansand, og det var veldig koselig:) Fikk masse info om organisasjonen, og jeg må si at jeg virkelig liker det arbeidet Strømmestiftelsen gjør, og deres prinsipper! Så det var veldig bra. Etterpå var vi ute og spiste pizza med klassen. Kjempegøy å gjøre noe sosialt sammen bare oss på Act Now:) Så var vi på kino, før vi vendte tilbake til Mandal. Alt i alt en veldig vellykka dag:)


Ble mye på en gang d her, men blir sånn når man ikke skriver regelmessig!;)
Ihelga var vi på blåtur, til et leirskolested som heter Hynnekleiv, oppi landet et sted. På bussen dit samla de inn alle klokker og mobiler, så det var jo interessant. Uten mobil gikk helt greit, men det var litt slitsomt til tider å ikke ha klokke. Men det gikk faktisk himla greit, selv om jeg ikke aner når jeg la meg, og når jeg stod opp. Temaet for helga var "Team-building", veldig interessant. Vi starta lørdagsmorgen med litt undervisning i hvordan jobbe i team, og fikk forskjellige diskusjonsoppgaver vi skulle snakke med teampartneren vår om. Så gikk turen uti skauen, eller på fjellet, som mange av de internasjonale studentene ville si, men det var egentlig bare en haug. Der løste vi forskjellige teamoppgaver vi fikk, spiste blåbær, masse blåbær!, hadde vannkrig og ja, gikk i skauen. Første oppgava vi fikk var at den ene skulle være blind, og den andre skulle lede den blinde rundt i skauen, etter en rute som gruppelederen vår viste oss. Det var igrunn ganske gøy. Og det var ikke sånn at vi fulgte en sti liksom, vi gikk bare midt i skauen, i myra og maaasse lyng. Så det var moro, og jeg og Silje, som jeg skal reise til Peru sammen med, fungerte kjempebra sammen!! Så det lover bra for de 7 mnd vi har foran oss;) Det var igrunn lettest å være blind, og bare bli leda av Silje, føltes så trygt. Men det gikk igrunn greit å lede. Så konklusjonen på hele greia var vel at man må støtte hverandre i situasjoner der man ikke strekker til selv, tørre å spørre om hjelp når man ikke føler seg helt 100%. Så det var igrunn en lærerik dag for oss alle:) Alle gruppene lagde vært sitt innslag til kvelden, så det var en ganske moro underholdningskveld på lørdagen. Vi var også nede ved elva, tente opp bål, spilte gitar og sang og noen delte noen kloke ord sånn litt etterhvert. Veldig koselig:)


Så alt i alt har jeg det helt supert her på Hald, og ser enda mer frem til å reise nå!! Avogtil vil jeg bare reise med en gang, men tror igrunn det er greit å være her litt til også!:) Vi får vite de negative tinga sånn litt etterhvert, så kan være greit å vite litt av de også;) Veldig greit å kunne forberede seg litt. Idag kommer noen av de studentene som var på de praksisstedene som vi skal til, på besøk her, for å gi oss litt info å sånn, så det er bra! Følelsene er veldig opp og ned for tida, om det at jeg skal reise, og slik kommer det nok til å være hele oppholdet her, men prøver å snakke med folk, og dele tanker med de andre, for jeg tror det er veldig viktig. Og det er igrunn lett å snakke med folk her, fordi vi er så mange i samme situasjon.

Men nå er det frukttid her på skolen, og må prøve å finne ut noe mer om religion i Peru! Håper dere orker å lese alt, og at dere syns det ihvertfall er bittellitt interessant å lese bloggen min, blir forhåpentligvis bedre når jeg har reist, og får delt litt mer meningsfylte tanker!:)

God bless!:)

-Stine

2 Comments:

  • At 4:34 PM, Blogger Nils-Ove Støbakk said…

    laaaaaaaangt innlegg...





    ...men ej kom gjennom! gle mej te å lese meir om ka dokke tuska me :)

     
  • At 7:21 AM, Blogger Marte said…

    Crazy ho jenta som peika da!! :P

     

Post a Comment

<< Home